Kamis, 24 April 2008





Pemandangan Tepi Pantai.. Air Pasang











SEJARAH KAMPUNG JOHOR LAMA

Kota Johor Lama terletak di tebing kiri Sungai Johor kira-kira 27 km dari Bandar Kota Tinggi atau kira-kira 30 km dengan jalan darat melalui Jalan Desaru ke Telok Sengat. Kota ini terletak di kawasan ladang getah atas tebing muara Sungai Johor. Terdapat juga beberapa buah perkampungan Melayu seperti Kampung Telok Sengat dan Kampung Johor Lama.

Sejarah Kota Johor Lama bermula pada tahun 1540 apabila Sultan Alaudin Riayat Shah II (Raja Johor Kedua 1528 – 1564) berpindah ke Tanjung Batu yang terletak di tepi Sungai Johor . Baginda mendirikan sebuah Kota yang dibina daripada susunan batu dan kemudian ditambak dengan terbinanya Kota ini, Kerajaan Johor menjadi sebuah Kerajaan yang kuat sehingga beberapa kali.

Paulo De Lima Pareira melaporkan bahawa dalam peperangan tersebut, Portugis memusnahkan langsung pusat pemerintahan Kota Johor Lama lalu membakarnya dan Kota Batunya dimusnahkan. Beliau telah merampas 800 pucuk meriam gangsa, emas, perak, 1,200 buah perahu besar dan kecil dan sebagainya. Menurutnya, kapal yang membawa rampasan perang ini telah karam di perairan Indonesia. Sejak tarikh itu, pusat pemerintahan di Tanjung Batu dengan Kota Batunya yang gagah tidak lagi dijadikan ibu negeri oleh sultanJohor yang berikutnya.

Kota Johor Lama terbiar buat seketika hinggalah zaman pemerintahan Sultan Ibrahim (1677 – 1685). Pada tahun 1678, Laksmana Tun Abdul Jamil Paduka Raja (bapa mertua Sultan Ibrahim) telah datang ke Johor Lama dari Siak dan membunuh Temenggong. Sultan Ibrahim telah cuba membina semula Johor Lama dan memindahkan pusat pemerintahan ke sana tetapi tidak tercapai kerana mangkat di Riau pada 16 Febuari 1685. Kota Batu Johor Lama menjadi tempat bersemanyam sementara Sultan Mahmud Shah II (1685-1699). Pada ketika itu pusat pemerintahan baginda terletak di Pasir Raja, Kota Tinggi (Kampung Makam sekarang).



2 komentar:

malaysia baru mengatakan...

Terima kasih kerana menyediakan blog yg menarik. Keep it up.

Rupa2nya banyak sejarah berlaku di Johor Lama...

Kalau ada peta jalan ke situ..lagi cantik. Googgle earth pun ok..

Kampung Bersejarah Johor Lama mengatakan...

sungguh menarik